31 marca w Auli Instytutu Matematyki i Informatyki Państwowej Akademii Nauk Stosowanych w Chełmie spotkali się dyrektorzy, rodzice, nauczyciele, specjaliści, diagności i wszyscy ci, którzy są żywo zainteresowani edukacją dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Konferencja Naukowo-Metodyczna „Kiedy spostrzegam świat inaczej…- wokół edukacji dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi” organizowana przez Katedrę Pedagogiki PANS we współpracy z Niepubliczną Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną Arka Przyszłości oraz Publiczną Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną nr 1 w Chełmie, spotkała się z zainteresowaniem przeszło stu uczestników. Zebrani z uwagą wysłuchali wykładów przybliżających rozwiązania prawne dotyczące wspomnianej tematyki, jak również specyfiki funkcjonowania szkolnego dzieci z afazją, zespołem nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi, spektrum autyzmu, zaburzeniami lękowymi i depresyjnymi jak również wyróżniającymi się wysoką wrażliwością. Nie zabrakło informacji na temat działań wspierających dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz zapowiedzi nowych rozwiązań w zakresie diagnozy i opieki. Po pierwszej części, w której głos zabierali pracownicy Katedry Pedagogiki Państwowej Akademii Nauk Stosowanych w Chełmie, będący również praktykami w swoich specjalnościach, Ministerstwa Edukacji i Nauki oraz Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 1 w Chełmie, głos oddano rodzicom, nauczycielom, diagnostom i dorosłym – byłym uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wielowymiarowe spojrzenie na zagadnienia potrzeb i doświadczeń, dostosowań edukacyjnych i szeroko rozumianego partnerstwa edukacyjnego z perspektywy osób funkcjonujących w procesie, bez wątpienia było niezwykle istotnym puntem konferencji.
Oficjalne zakończenie obrad okazało się być tylko formalnym. Mimo wymagającego programu pozostało wiele pytań. Wielu zainteresowanych, chętnych do zgłębiania tematu, podzielenia się spostrzeżeniami zostało, aby chwilę porozmawiać z prelegentami. Ogromnym optymizmem napawa fakt tak dużego zaangażowania i otwartości poznawczej środowiska. Wszystkim uczestnikom serdecznie dziękujemy.