Instytut Matematyki i Informatyki Państwowej Akademii Nauk Stosowanych w Chełmie we współpracy z Delegaturą w Chełmie Kuratorium Oświaty w Lublinie
zapraszają na drugie seminarium „Chełmskie Spotkania z Matematyką”.
Celem seminarium jest przedstawienie matematyki w przystępny, poglądowy sposób – matematyki pełnej ciekawych zastosowań i pozbawionej zbędnego formalizmu.
Seminarium odbędzie się 26 listopada 2025 roku, godz. 09:00 – 12:00, aula 113 Instytutu Matematyki i Informatyki Państwowej Akademii Nauk Stosowanych w Chełmie, ul. Pocztowa 54, budynek C.
Udział w seminarium jest bezpłatny.
Program seminarium:
09:00-9:15 — Otwarcie seminarium
09:15-09:45 — dr hab. Piotr Pawlas, Trójkąt Pascala
09:45-10:15 — dr Jacek Wośko, Sznurowadło
10:15-10:45 — Przerwa kawowa
10:45-11:15 — mgr Marek Stojecki, Tajemnice doskonałości liczb
11:15-11:45 — dr Andrzej Ganczar, Historia o matematyce – matematycy w historii
11:45 — Podsumowanie seminarium
Abstrakty wykładów
Trójkąt Pascala
Trójkąt Pascala stanowi przykład prostego uporządkowania liczb naturalnych w postaci nieskończonej tablicy, w której następny wiersz otrzymujemy poprzez sumowanie odpowiednich elementów znajdujących się w wierszu poprzednim. Okazuje się, że taki sposób konstrukcji prowadzi do wielu interesujących własności. Celem referatu jest analiza trójkąta Pascala i jego zastosowań w matematyce.
Sznurowadło
Przedstawimy metodę obliczania pól wielokątów metodą sznurowadła.
Tajemnice doskonałości liczb
Czy liczby mogą być doskonałe? Od starożytności do dziś matematycy poszukują liczb o wyjątkowych właściwościach.
Wykład wprowadza w świat liczb doskonałych i liczb Mersenne’a, pokazując ich fascynujący związek odkryty przez Euklidesa i Eulera. Uczestnicy dowiedzą się, jak współczesne komputery i projekty badawcze, takie jak GIMPS, wciąż poszukują nowych rekordowych liczb Mersenne’a, odkrywając niezwykłe piękno ukryte w strukturze liczb.
Historia o matematyce – matematycy w historii
W edukacji matematycznej (szeroko pojętej szkolnej) rzadko mówimy o chronologii w rozwoju matematyki. W związku z tym nie skupiamy się nad łączeniem w czasie faktów z historii powszechnej oraz rozwoju matematyki w aspekcie historycznym. Wykład ma na celu ukazanie, jak historia traktowała wielkich (niekoniecznie znanych) matematyków i jaki wpływ na historię mieli matematycy.
Zgłoś błąd
