Godło Polski
wyszukiwarka zaawansowana
Wybierz obszar
Zgłoś błąd
wyślij formularz zgłoszeniowy

Aktualności

24 czerwca 2025
Instytut Nauk o Żywieniu Człowieka i Rolnictwie

Studenci Rolnictwa na ćwiczeniach terenowych w Stacji Doświadczalnej Oceny Odmian w Bezku

Studenci Rolnictwa na ćwiczeniach terenowych w Stacji Doświadczalnej Oceny Odmian w Bezku

9 czerwca 2025 r. studenci III roku kierunku Rolnictwo z Instytutu Nauk o Żywieniu Człowieka i Rolnictwie Państwowej Akademii Nauk Stosowanych w Chełmie wzięli udział w ćwiczeniach terenowych z zakresu szczegółowej uprawy roślin, które odbyły się w Stacji Doświadczalnej Oceny Odmian (SDOO) w Bezku.

SDOO w Ciciborze Dużym to jeden z 16 wojewódzkich oddziałów terenowych Centralnego Ośrodka Badania Odmian Roślin Uprawnych (COBORU). Działa ona nieprzerwanie od 1953 roku. W jej strukturze znajdują się Zakłady Doświadczalne Oceny Odmian: ZDOO Bezek, ZDOO Czesławice oraz ZDOO Uhnin.

Podczas zajęć studenci zapoznali się z kluczowymi zadaniami stacji, w tym:

  • w jaki sposób realizowane są plany badawczo-doświadczalne Centralnego Ośrodka,
  • jak prowadzone są doświadczenia i ich dokumentowanie, zgodnie z metodykami obowiązującymi w Centralnym Ośrodku,
  • jak wygląda koordynacja realizacji porejestrowego doświadczalnictwa odmianowego w województwie.
  • jak ustala się listy zalecanych do uprawy odmian na terenie województwa, na bazie wyników doświadczeń prowadzonych w ramach porejestrowego doświadczalnictwa odmianowego.

W trakcie wyjazdu terenowego studenci mieli okazję zapoznać się z założeniami upowszechniania wiedzy na temat odmian roślin uprawnych oraz z zasadami prowadzenia działalności doświadczalnej i rolniczej na gruntach niezajętych pod doświadczenia, przy zachowaniu wysokiej kultury rolnej.

Podczas warsztatów praktycznych studenci:

  • rozpoznawali gatunki roślin uprawnych na poletkach doświadczalnych,
  • określali ich fazy rozwojowe oraz stopień porażenia przez patogeny,
  • identyfikowali występujące chwasty oraz określali progi ich szkodliwości,
  • diagnozowali obecność szkodników i szacowali potencjalny plon,
  • wskazywali cechy budowy biologicznej charakterystyczne dla poszczególnych gatunków.

Zajęcia terenowe pozwoliły studentom na zastosowanie wiedzy teoretycznej w praktyce oraz doskonalenie umiejętności obserwacyjnych i analitycznych niezbędnych w nowoczesnym rolnictwie.

Podobne aktualności