„PANS w Chełmie – Uczelnia dostępna 2.0”
Projekt jest realizowany w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027, Priorytet Dostępność i usługi dla osób z niepełnosprawnościami, Działanie Dostępność szkolnictwa wyższego, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus.
Termin realizacji projektu:01 październik 2024 r. – 30 wrzesień 2027 r.
Wartość projektu:
6 063 656,75 zł w tym dofinansowanie 5 881 746,96 zł (dofinansowanie UE 5 003 729,55 zł)
Kontakt
ul. Pocztowa 54, p.210
tel. +48 82 562 06 02
Godziny pracy
Piotr Łusiak
plusiak@panschelm.edu.plPaństwowa Akademia Nauk Stosowanych w Chełmie oraz pracownicy (dydaktyczni, administracyjni i kadra zarządzająca).
Głównym celem projektu jest zwiększenie do IX.2027 r. dostępności Uczelni dla osób ze szczególnymi potrzebami, w tym z niepełnosprawnościami w sposób umożliwiający im na równoprawne korzystanie z zasobów Uczelni, poprzez wdrożenie kompleksowego programu wsparcia w ramach 8 obszarów dostępności, skutkującego trwałą zmianą funkcjonowania Uczelni, uwzględniającą specyfikę potrzeb osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Do realizacji zarekomendowano działania, mające na celu:
- Dostosowanie rozwiązań organizacyjnych, aktów prawa wewnętrznego i procedur, zapewniających podniesienie standardów dostępności w zakresie: architektonicznym, informacyjno-komunikacyjnym, cyfrowym, edukacyjnym i administracyjnym;
- Organizację zaplecza technologicznego/cyfrowego, wspierającego OzNiSP (Wirtualny Asystent, E-komunikator, Wirtualny Przewodnik po Uczelni, rozbudowany system repozytorium zasobów cyfrowych, dostosowana platforma e-learningowa);
- Montaż wind w 2 budynkach dydaktyczno-administracyjnych wraz z wyposażeniem wszystkich budynków Uczelni w systemy nawigacji, wspierające OzN wzroku w poruszaniu się po przestrzeni akademickiej;
- Podwyższenie standardów bezpieczeństwa i mobilności OzNiSP poprzez instalację systemu nagłaśniającego, służącego do ewakuacji oraz zakup dedykowanego sprzętu;
- Dostosowanie do potrzeb OzN systemu audiowizualnego sal;
- Wyposażenie 3 pracowni komputerowych oraz Centrum Wychowania Fizycznego w sprzęt sportowo-rehabilitacyjny;
- Wprowadzenie funkcji audiodeskrypcji przy materiałach filmowych, umieszczanych na stronie internetowej Uczelni;
- Realizację szkoleń świadomościowych i specjalistycznych dla pracowników.
- Wdrożenie działań w obszarze „Struktura organizacyjna” – obejmujących: a) utrzymanie dotychczasowej struktury organizacyjnej w zakresie dostępności oraz jej rozwinięcie w zakresie organizacyjnym, b) realizację działań merytorycznych w obszarze dostępności.
- Wdrożenie działań w obszarze „Dostępność architektoniczna” – obejmujących:
- zamontowanie wind osobowych w 2 kluczowych budynkach dydaktyczno-administracyjnych Uczelni,
- montaż dźwiękowego systemu ostrzegawczego wraz z oświetlonym oznakowaniem ewakuacji we wszystkich 7 obiektach Uczelni (dydaktyczno-admiracyjnych i akademiku),
- montaż oznakowania wszystkich 7 obiektów Uczelni w systemie NFC,
- przygotowanie szczegółowych opisów do poszczególnych budynków i opublikowanie ich na stronie Uczelni,
- stworzenie kompleksowego planu likwidacji barier architektonicznych w Uczelni.
- Wdrożenie działań w obszarze „Dostępność informacyjno-komunikacyjna” – stworzenie i wdrożenie systemu dostępności komunikacyjno-informacyjnej wszystkich jednostek organizacyjnych uczelni.
- Wdrożenie działań w obszarze „Dostępność cyfrowa” – obejmujących:
- dostosowanie platformy e-learningowej dla potrzeb OzN,
- zatrudnienie/powołanie koordynatora dostępności cyfrowej,
- prowadzenie audytu, a następnie prowadzenie monitoringu zadania przez KDC w zakresie zapewnienia dostępności cyfrowej w rozumieniu Ustawy o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami oraz Ustawy o dostępności cyfrowej, co najmniej w zakresie stron www: strony głównej, jednostki ds. dostępności, jednostki ds. rekrutacji na studia, Biuletynu Informacji Publicznej (BIP) – zgodnie z obowiązującym w czasie realizacji projektu standardem WCAG,
- wprowadzenie funkcji audiodeskrypcji przy materiałach filmowych, umieszczanych na stronie internetowej Uczelni wraz z przeszkoleniem pracowników, załączających te materiały oraz wprowadzenie funkcji czytania tekstu na całej stronie internetowej,
- działania na rzecz poprawy dostępności cyfrowej uczelni oraz zwiększania wiedzy i świadomości w zakresie wymogów związanych z zapewnianiem dostępności cyfrowej, w szczególności poprzez organizowanie i przeprowadzanie szkoleń i konsultacji.
- Wdrożenie działań w obszarach „Technologie wspierające” oraz „Usługi wspierające edukację” – obejmujących: a) rozbudowa/dostosowanie systemu repozytorium cyfrowych zasobów Uczelni o funkcjonalności zwiększające dostępność, b) dostosowanie systemu rekrutacji
i obsługi STUD. przez zakup i wdrożenie Wirtualnego Asystenta i Wirtualnego Przewodnika po uczelni, c) stworzenie 3 w pełni wyposażonych/dostosowanych do potrzeb OzN pracowni komputerowych w 3 obiektach Uczelni, d) Zakup sprzętu sportowo-rehabilitacyjnego do Centrum Wychowania Fizycznego, niezbędnego do prowadzenia zindywidualizowanej formy zajęć/terapii dla osób ze szczególnymi potrzebami, e) opracowanie i wprowadzenie systemu diagnozowania potrzeb STUD. i pracowników o specjalnych potrzebach w zakresie wsparcia technologicznego/sprzętowego oraz usług, f) weryfikacja i publikacja katalogu zapewnianych przez Uczelnię usług wspierających edukację OzNiSP, g) zakup wózków inwalidzkich oraz chodzików na potrzeby osób, mających trudności w przemieszczaniu się, h) zakup przenośnych krzesełek ewakuacyjnych dla OzN, i) dostosowanie systemu AV w trzech aulach/budynkach na Uczelni: zakup i montaż nowoczesnych systemów przesyłania obrazu i dźwięku, niezbędnego sprzętu AV (projektory, ekrany, streamery, oprogramowanie, okablowanie, monitory interaktywne, mikrofony, głośniki, elementy wygłuszające i inne). - Wdrożenie działań w obszarze „Procedury” – opracowanie i wdrożenie wewnętrznych procedur w zakresie dostępności.
- Wdrożenie działań w obszarze „Działania podnoszące świadomość niepełnosprawności” – realizacja kompleksowych szkoleń świadomościowych i specjalistycznych (on line/stacjonarnych) dla kadry Zespołu na rzecz zwiększenia Uczelni.
- Wdrożenie działań w obszarze „Działania podnoszące świadomość niepełnosprawności” – realizacja szkoleń świadomościowych i specjalistycznych (on line/stacjonarnych) dla kadry dydaktycznej uczelni, prowadzących do podniesienia świadomości i kompetencji w zakresie edukacji włączającej.
- Wdrożenie działań w obszarze „Działania podnoszące świadomość niepełnosprawności” – realizacja szkoleń świadomościowych i specjalistycznych (on line/stacjonarnych) dla kadry administracyjnej Uczelni, w tym zarządzającej, prowadzących do podniesienia świadomości i kompetencji w zakresie edukacji włączającej.
- wdrożenie rozwiązań w celu poprawy dostępności dla osób z niepełnosprawnościami,
- podniesienie kompetencji pracowników Uczelni w zakresie wiedzy o dostępności, świadomości niepełnosprawności oraz innych zagadnień, pozwalających podnieść poziom kształcenia i obsługi administracyjnej osób ze szczególnymi potrzebami, w tym z niepełnosprawnościami na Uczelni, dzięki wsparciu EFS+.
W wyniku realizacji projektu uczelnia rozwinie stabilną, sprawną i trwałą strukturę wsparcia dla osób ze szczególnymi potrzebami, w tym z niepełnosprawnościami, która będzie gwarantować świadczenie usług w trakcie realizacji projektu, a także po jego zakończeniu. Nastąpi wzrost szeroko rozumianej dostępności uczelni dla osób ze szczególnymi potrzebami, wynikającymi ze stanu zdrowia (w tym OzN) – studiujących, pracujących, współpracujących lub korzystających z oferty uczelni.
Uprzejmie informujemy o możliwości zgłaszania do Instytucji Zarządzającej (Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej) lub Instytucji Pośredniczącej (Narodowe Centrum Badań i Rozwoju) podejrzenia o niezgodności Projektu lub działań Beneficjenta z Konwencją o prawach osób niepełnosprawnych sporządzoną w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1169, z późn. zm.), zwanej dalej „KPON”. Sygnały, zgłoszenia lub skargi dotyczące wystąpienia niezgodności projektów FERS z postanowieniami KPON mogą przekazywać osoby fizyczne (uczestnicy projektów lub ich pełnomocnicy i przedstawiciele), instytucje uczestniczące we wdrażaniu funduszy Unii Europejskiej, strona społeczna (stowarzyszenia, fundacje), za pomocą (w każdym poniższym przypadku uznaje się zgłoszenie za przekazane w formie pisemnej):
- poczty tradycyjnej – w formie listownej na adres ministerstwa: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa lub adres Instytucji Pośredniczącej: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, Ul. Chmielna 69, 00-801 Warszawa,
- skrzynki nadawczej e-puap Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej lub Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.
Przestrzeganie zasad równościowych odbywa się na wszystkich etapach wdrażania projektu, w tym w szczególności w odniesieniu do uczestników projektów. Informujemy o możliwości zapoznania się z materiałami dotyczącymi przestrzegania zasad horyzontalnych, w tym m.in. zasady równości szans płci, obowiązujących w projektach współfinansowanych w ramach perspektywy finansowej UE na lata 2021- 2027 dostępnymi na stronie internetowej Przestrzeganie zasad równościowych – Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej (rozwojspoleczny.gov.pl).