Informacje ogólne
Nazwa studiów: Edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Poziom studiów: Studia podyplomowe
Forma studiów: Studia niestacjonarne
Liczba semestrów konieczna do uzyskania kwalifikacji odpowiadających poziomowi studiów: 3 semestry
Liczba godzin:
- dla osób, które posiadają kwalifikacje do nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć, a nie posiadają przygotowania w zakresie pedagogiki specjalnej oraz dla osób, które posiadają przygotowanie w zakresie pedagogiki specjalnej i chcą uzyskać przygotowanie w dodatkowym zakresie pedagogiki specjalnej
390 h (przygotowanie merytoryczne 240; przygotowanie dydaktyczno-metodyczne 150 h)
praktyki: 120 godzin
liczba punktów ECTS: 38
- dla osób, które posiadają kwalifikacje do nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć, a nie posiadają przygotowania w zakresie pedagogiki specjalnej
dodatkowo: 60 h – kształcenie kierunkowe
60 h – praktyki zawodowe
liczba punktów ECTS: 12
Łącznie dla grupy 2: 450 godz. + 180 godz. praktyki, ECTS 50.
Uwaga Kształcenie kierunkowe dotyczy jedynie osób wchodzących w skład drugiej grupy.
Opłaty:
Rekrutacja
- O przyjęcie na studia podyplomowe mogą ubiegać się osoby, które:
- ukończyły studia wyższe na kierunkach: pedagogika, pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, psychologia, logopedia a nie posiadają przygotowania w zakresie pedagogiki specjalnej lub
- posiadają przygotowanie w zakresie pedagogiki specjalnej i chcą uzyskać przygotowanie w dodatkowym zakresie pedagogiki specjalnej.
- Rekrutacja odbywa się bez egzaminów wstępnych
- Termin zgłoszeń: rekrutacja prowadzona jest systemem otwartym
- Warunkiem przyjęcia na studia podyplomowe jest złożenie kompletu dokumentów:
- wypełniony kwestionariusz osobowy,
- kserokopia dyplomu – oryginał do wglądu,
- 2 fotografie legitymacyjne,
- oryginał dowodu osobistego – do wglądu.
- Wiedza: znajomość podstawowych pojęć z zakresu pedagogiki ogólnej, psychologii i socjologii.
- Umiejętności: rozumienie i posługiwanie się podstawowymi pojęciami pedagogicznymi, umożliwiającymi analizowanie i rozumienie zjawisk społecznych oraz posługiwanie się podstawowymi metodami i technikami w zakresie pracy z dzieckiem; umiejętność diagnozowania i podejmowania odpowiednich działań edukacyjnych bądź terapeutycznych.
- Kompetencje społeczne: aktywna postawa w rozwiązywaniu podstawowych problemów z obszaru diagnozy, funkcjonowania rodziny i świadomość potrzeby wykonywania pracy zarówno samodzielnej jak i zespołowej oraz odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
Cele kształcenia
- Wyposażenie słuchaczy posiadających przygotowanie pedagogiczne* do zawodu nauczyciela/ nauczyciela wychowawcy w kwalifikacje uprawniające do prowadzenia zajęć edukacyjnych i rehabilitacyjnych z osobami z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
- Poszerzenie wiedzy uczestników studiów o informacje dotyczące specyfiki rozwoju dzieci i młodzieży z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
- Wyposażenie studentów w wiedzę merytoryczną i umiejętności praktyczne niezbędne do pracy edukacyjnej i terapeutycznej z osobami z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
- Wykształcenie umiejętności dostosowania wymagań edukacyjnych do potrzeb uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
- Zapoznanie słuchaczy z wczesnymi symptomami zaburzeń ze spektrum autyzmu
- Przygotowanie słuchaczy do pracy terapeutycznej z małym dzieckiem z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w ramach wczesnego wspomagania rozwoju
- Wyposażenie słuchaczy w wiedzę i umiejętności niezbędne do podejmowania działań mających na celu udzielenie wsparcia rodzinie dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
- Zapoznanie z metodami i formami współpracy nauczycieli i wychowawców z instytucjami wspomagającymi proces wychowania i terapii dzieci i młodzieży z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
*Przygotowanie pedagogiczne w rozumieniu Rozporządzenia MEN z 1.08.2017r – przygotowanie pedagogiczne: należy przez to rozumieć nabycie wiedzy i umiejętności z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki szczegółowej, nauczanych w wymiarze nie mniejszym niż 270 godzin w powiązaniu z kierunkiem (specjalnością) kształcenia oraz pozytywnie ocenioną praktyką pedagogiczną — w wymiarze nie mniejszym niż 150 godzin; w przypadku nauczycieli praktycznej nauki zawodu niezbędny wymiar zajęć z zakresu przygotowania pedagogicznego wynosi nie mniej niż 150 godzin; o posiadaniu przygotowania pedagogicznego świadczy dyplom ukończenia studiów lub inny dokument wydany przez uczelnię, dyplom ukończenia zakładu kształcenia nauczycieli lub świadectwo ukończenia kursu kwalifikacyjnego;
Charakterystyka studiów podyplomowych
Studia mają charakter kwalifikacyjny, program tego kierunku jest zgodny z przepisami prawa, w szczególności uwzględnia wymagania określone rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. 2019 poz. 1450).
Słuchacze zapoznają się ze specyfiką funkcjonowania, formami terapii i wsparcia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Nabędą umiejętności w zakresie wyzwalania potencjału osób z w/w zaburzeniami na każdym etapie ich życia, od wczesnego dzieciństwa do dorosłości. Słuchacze uzyskają kwalifikacje do prowadzenia zajęć edukacyjnych, rewalidacyjnych i terapeutycznych z dzieckiem z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Poszerzą swoje kompetencje zawodowe o umiejętność dostosowania wymagań edukacyjnych do specjalnych potrzeb podopiecznych. W trakcie praktyk zapoznają się z nowoczesną ofertą form terapii i wsparcia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
Warunkiem ukończenia studiów podyplomowych jest uczestniczenie w zajęciach, uzyskanie ocen pozytywnych z egzaminów i zaliczenie wszystkich przedmiotów określonych w programie studiów, zaliczenie praktyki zawodowej oraz pozytywny wynik egzaminu końcowego.
Absolwent studiów podyplomowych uzyskuje świadectwo ukończenia studiów podyplomowych, potwierdzające uzyskanie określonych w programie efektów kształcenia i wymaganej liczby punktów ECTS.
Po ukończeniu studiów podyplomowych Edukacja i terapia osób ze spektrum autyzmu:
- słuchacze legitymujący się dyplomem ukończenia studiów pierwszego stopnia, nabędą uprawnienia do pracy w przedszkolu i szkole podstawowej, zgodnie z posiadanymi kwalifikacjami zdobytymi w trakcie studiów.
- absolwenci studiów magisterskich (II stopnia lub jednolitych), będą mogli pracować we wszystkich typach i rodzajach szkół i placówek oświatowych, w których organizowane jest kształcenie specjalne dla osób z zaburzeniami ze spektrum autystycznym.