Pedagogiczne Koło Naukowe rozpoczęło swoją działalność przy Państwowej Akademii Nauk Stosowanych w Chełmie 9 listopada 2005 roku, kiedy to odbyło się zebranie założycielskie pod opieką dr Beaty Komorowskiej – pierwszej opiekunki Koła. W kolejnych latach funkcję tę sprawowali: mgr Aneta Ogrodowczyk (2007–2009), dr Elżbieta Miterka i dr Dorota Sikora (2009–2011) oraz dr Aneta Paszkiewicz (2011–2013). Od roku akademickiego 2013/2014 do chwili obecnej funkcję opiekuna Pedagogicznego Koła Naukowego pełni dr Halina Bejger.
W bieżącym roku akademickim został również powołany nowy zarząd Koła w składzie:
- Przewodnicząca – Klaudia Dobrzyńska
- Wiceprzewodnicząca – Dorota Emerla
- Sekretarz – Wiktoria Werszler
- Skarbnik – Paulina Matwiejczuk
W tym okresie studenci prowadzili badania naukowe, których wyniki zostały opublikowane w uczelnianym czasopiśmie naukowym ,,Scientia’’. Ponadto brali udział w Międzynarodowych Seminariach Naukowych dla Studentów organizowanych w Państwowej Akademii Nauk Stosowanych w Chełmie oraz na uniwersytetach w Ukrainie oraz konferencjach organizowanych przez MONAR w Warszawie, a także w posiedzeniach Okrągłego Stołu w PANS w Chełmie i na Niżyńskim Państwowym Uniwersytecie im. M. Gogola w Niżynie na Ukrainie.
Pedagogiczne Koło Naukowe utrzymuje współpracę z różnymi instytucjami:
- Przedszkolem Miejskim nr 11 w Chełmie,
- Językowym Przedszkolem Integracyjnym „W Kasztanowym Parku” w Chełmie,
- Szkołą Podstawową nr 4 w Chełmie,
- Chełmskim Centrum Pomocy Dziecku i Rodzinie,
- Domem Małych Dzieci w Chełmie,
- Niepublicznym Przedszkolem Specjalnym w Krasnymstawie,
- Miejskim Ośrodkiem Pomocy Rodzinie w Chełmie,
- Świetlicą Środowiskową w Chełmie przy ul. Kopernika 25 a,
- Dziennym Domem Senior + w Chełmie przy ul. Ogrodowej 36,
- Uniwersytetem Trzeciego Wieku działającym przy PANS w Chełmie,
- Niżyńskim Państwowym Uniwersytetem im. Mikołaja Gogola w Ukrainie,
- Przykarpackim Uniwersytetem im. W. Stefanika w Iwano-Frankiwsku w Ukrainie.
Członkowie Pedagogicznego Koła Naukowego chętnie biorą udział w różnych działaniach, dzięki którym rozwijają swoje kompetencje pedagogiczne, poszerzają wiedzę i zdobywają cenne doświadczenie praktyczne, są to np.:
- Konferencje i seminaria naukowe,
- Prowadzenie badań naukowych i przygotowanie artykułów,
- Organizacja i prowadzenie zajęć dla dzieci, młodzieży lub seniorów,
- Realizacja projektów społecznych i edukacyjnych.
Studenci zrzeszeni w Pedagogicznym Kole Naukowym aktywnie uczestniczą w życiu naukowym, biorąc udział w konferencjach i seminariach, które stanowią ważny element ich rozwoju akademickiego oraz zawodowego. Udział w tego typu wydarzeniach pozwala im nie tylko poszerzać wiedzę teoretyczną, ale również prezentować własne przemyślenia i wyniki badań, doskonalić umiejętności wystąpień publicznych oraz nawiązywać kontakty z przedstawicielami świata nauki i praktyki pedagogicznej.
W ostatnich latach członkowie Koła wzięli udział w następujących przedsięwzięciach:
- IV Międzynarodowa Naukowo-Praktyczna Konferencja Naukowa Wymiar socjalno-pedagogicznych problemów współczesności (2020)
- Obrady Okrągłego Stołu (online) zorganizowane przez Niżyński Państwowy Uniwersytet im. M. Gogola w Niżynie na Ukrainie (2021, 2023, 2024)
- Konferencja Katedry Pedagogiki zorganizowana z okazji 20-lecia PWSZ w Chełmie Orientacje badawcze i ich adekwatność do współczesnych wyzwań – dorobek i perspektywy rozwojowe Katedry Pedagogiki w PWSZ w Chełmie (2021)
- III Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Wychowanie, opieka, wsparcie w kontekście działalności bł. ks. Bronisława Markiewicza” w Państwowej Akademii Nauk Stosowanych im. ks. Bronisława Markiewicza w Jarosławiu (2024)
- Posiedzenie Okrągłego Stołu organizowane przez Przykarpacki Narodowy Uniwersytet im. Wasyla Stefanika w Iwano-Frankiwsku w Ukrainie (2024)
- Konferencja naukowa ,,Zjednoczeni Nauką’’ organizowana przez Katedrę Pedagogiki Państwowej Akademii Nauk Stosowanych w Chełmie, Chełmskie Towarzystwo Naukowe, Niżyński Państwowy Uniwersytet im. M. Gogola, Przykarpacki Państwowy Uniwersytet im. W. Stefanika w Iwano-Frankiwsku (2023, 2024)
Studenci, pod okiem opiekuna koła, realizują w szkołach i placówkach badania naukowe, projekty o charakterze dydaktyczno-wychowawczym oraz podejmują różnorodne inicjatywy wspierające rozwój uczniów i wychowanków, w ostatnim roku członkowie Koła aktywnie uczestniczyli w:
- Badaniach dostępności miasta Chełm dla osób z niepełnosprawnością
- Organizacji zbiórki zabawek i artykułów papierniczych dla Integracyjnego Żłobka Chełmskie Niedźwiadki w Chełmie,
- Pomoc w organizacji Konferencji Naukowej Zjednoczeni Nauką w Państwowej Akademii Nauk Stosowanych w Chełmie.
Dlaczego warto być członkiem Pedagogicznego Koła Naukowego?
- Rozwój zainteresowań naukowych – możliwość zgłębiania tematów związanych z pedagogiką
- Zdobywanie praktycznych doświadczeń – uczestnictwo w projektach edukacyjnych i pracy z dziećmi/młodzieżą.
- Poszerzanie wiedzy – dostęp do warsztatów, seminariów, konferencji.
- Poznawanie osób o podobnych zainteresowaniach – zawieranie nowych przyjaźni,
- Nawiązywanie kontaktów – współpraca z wykładowcami i innymi studentami.
- Udział w organizacji wydarzeń – możliwość organizowania konferencji, warsztatów czy dni otwartych.
- Wzbogacenie CV – cenne doświadczenie zawodowe do późniejszej kariery.
- Możliwość aktywnego działania – zaangażowanie w inicjatywy społeczne i edukacyjne.
Konferencja studencka „Młodzież i oświata wobec wyzwań XXI wieku”
19 maja 2025 r. odbyła się kolejna konferencja studencka (w formule online), współorganizowana przez Katedrę Pedagogiki PANS w Chełmie oraz Przykarpacki Narodowy Uniwersytet im. Wasyla Stefanika w Iwano-Frankiwsku (Ukraina). W wydarzeniu zatytułowanym „Młodzież i oświata wobec wyzwań XXI wieku” uczestniczyli studenci Katedry Pedagogiki naszej Uczelni oraz studenci Państwowej Akademii Nauk Stosowanych w Krośnie, pod opieką dr Beaty Piechoty.
W części plenarnej głos w imieniu władz PANS w Chełmie zabrał mgr Zygmunt Gardziński, Dyrektor Biura Rektora, który poruszył m.in. problem losów dzieci i młodzieży ukraińskiej w czasie wojny rosyjsko-ukraińskiej. W imieniu Katedry Pedagogiki wystąpiła dr Halina Bejger, wskazując na misję akademii w XXI wieku.
Gościem specjalnym wydarzenia była prof. dr hab. Tetiana Alekseenko, która przedstawiła referat dotyczący strat psychicznych ponoszonych przez ukraińskie sieroty wojenne. Konferencję prowadziły prof. dr hab. Mariia Olijar oraz prof. dr hab. Halyna Rusyn z Katedry Pedagogiki Wczesnoszkolnej.
Państwową Akademię Nauk Stosowanych w Chełmie reprezentowały studentki – członkinie Pedagogicznego Koła Naukowego, które wygłosiły następujące referaty:
- Aleksandra Uhruska, studentka II roku studiów magisterskich (pedagogika środowiskowa i praca z rodziną): „Nowe oblicza edukacji – wyzwania XXI wieku”
- Dorota Emerla, studentka III roku studiów licencjackich (pedagogika opiekuńczo-wychowawcza): „Wychowanie dzieci z rodzin dysfunkcyjnych wg koncepcji Thomasa Gordona”
- Klaudia Wróblewska, Olga Kociubińska, Krystyna Zygmunt, studentki III roku (pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna): „Projekt edukacyjny pt. Zjawiska atmosferyczne”
- Klaudia Dobrzyńska, studentka I roku studiów magisterskich (pedagogika – resocjalizacja z interwencją kryzysową): „Nowoczesne technologie w edukacji dzieci w wieku wczesnoszkolnym – szanse i zagrożenia”
Konferencje studenckie na stałe wpisały się w kalendarz wydarzeń akademickich PANS w Chełmie i stanowią doskonałą okazję do wymiany myśli oraz dobrych praktyk pomiędzy partnerami z Polski i Ukrainy.
Na zdjęciu uczestnicy Studenckiego Seminarium Naukowego „Socjopedagogiczne konsultacje dla rodziców dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym”
Wizyta studentów w Świetlicy Środowiskowej i przekazanie pomocy logopedycznych
Wizyta studyjna w Integracyjnym Żłobku Chełmskie Niedźwiadki w Chełmie
Na zdjęciu uczestnicy Studenckiego Seminarium Naukowego
Wizyta studyjna w Miejskim Ośrodku Pomocy Rodzinie w Chełmie
Przekazanie prezentów świątecznych dla Chełmskiego Centrum Pomocy Dziecku i Rodzinie
Konferencja naukowa „Zjednoczeni Nauką” – Wymiana doświadczeń naukowo-badawczych Studenckich Kół Naukowych z udziałem studentów Niżyńskiego Państwowego Uniwersytetu im M. Gogola i Przykarpackiego Uniwersytetu im. W. Stefanika w Iwano-Frankiwsku w Ukrainie
Spotkanie studentów pedagogiki z Panią Dyrektor MOPR w Chełmie
Przekazanie prezentów dla Integracyjnego Żłobka Chełmskie Niedźwiadki w Chełmie
Udział studentów pedagogiki w Posiedzeniu Okrągłego Stołu (online) orgaznizowanym przez Przykarpacki Narodowy Uniwersytet im. Wasyla Stefanika w Ukrainie
Udział studentów pedagogiki w konferencji organizowanej przez Państwową Akademię Nauk Stosowanych w Jarosławiu
Na zdjęciu uczestnicy Studenckiego Seminarium Naukowego „Rodzina jako środowisko opiekuńczo-wychowawcze” – studenci studiów I stopnia specjalności opiekuńczo-wychowawczej.
Wizyta studyjna połączona z organizacją zabaw na świeżym powietrzu z dziećmi.
Uczestnicy Okrągłego Stołu – pracownicy naukowo-dydaktyczni Katedry Pedagogiki oraz Katedry Pedagogiki Społecznej i Pracy Socjalnej Uniwersytetu im. M. Gogola w Niżynie.
Studenci Niżyńskiego Państwowego Uniwersytetu im. M. Gogola w Ukrainie – uczestnicy Okrągłego Stołu, podczas którego mieli możliwość zapoznania się ze zmianami w systemie edukacji i systemie pomocy społecznej w Polsce, a także wziąć udział w dyskusji.
W latach 2015- 2022 studenci uczestniczyli także w Międzynarodowych Konferencjach Studenckich:
- I Międzynarodowej Studenckiej Konferencji Naukowo-Praktycznej Studencki naukowy wymiar społecznych i pedagogicznych problemów współczesności, podczas której przedstawiły swoje referaty przygotowane pod kierunkiem dr Haliny Bejger studentki pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej:
- Iwona Łoś – Dzieci autystyczne w szkole masowej,
- Żaneta Maksymiuk – Rozwój emocjonalny dzieci w wieku przedszkolnym i polonistyki PWSZ w Chełmie:
- Agata Gleń – Coś z niczego, czyli jak słowo czynem się staje – o internetowych „cieniach” zaburzających postrzeganie rzeczywistości wśród młodzieży,
- Żaneta Goławska – Alkoholizm skazą polskości;
- II Międzynarodowej Studenckiej Konferencji Naukowo-Praktycznej w Uniwersytecie w Niżynie współorganizowanej przez PWSZ, w której czynny udział wzięły następujące studentki, wygłaszając referaty:
- Małgorzata Dudek – Błędy wychowawcze rodziców a okres dorastania dziecka,o Paulina Łatwińska – Depresja jako przyczyna zachowań suicydalnych,
- Iwona Łoś – Nieśmiałość – poważny problem dzieci i młodzieży,
- Dominika Niewiadomska – Rozwój społeczny dzieci w wieku przedszkolnym,
- Agnieszka Malinowska – Natura challenge – gry terenowe jako połączenie sportu i nauki,
- Irena Nowak – Gry i zabawy umysłowe dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym,
- Martyna Pielech – Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z zaburzeniami koncentracji uwagi – ADHD;·
- III Międzynarodowej Studenckiej Konferencji Naukowo-Praktycznej Studencki wymiar społecznych i pedagogicznych problemów współczesności na Uniwersytecie w Niżynie, a wzięły w niej udział trzy studentki pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej, które wygłosiły referaty:
- Agnieszka Łukasz – Wychowanie seksualne w rodzinie,
- Agata Stankiewicz – Źródła i przejawy agresji wśród uczniów klas I-III,
- Małgorzata Myszak – Funkcjonowanie placówek opiekuńczo-wychowawczych sprawujących opiekę nad dziećmi do lat 3;·
- IV Międzynarodowej Studenckiej Konferencji Naukowo-Praktycznej (online), podczas której studenci PWSZ zaprezentowali szereg interesujących tematów przygotowanych pod opieką promotora – dr Haliny Bejger:
- Adrian Szala – dwa referaty: System wartości kształcących się osób dorosłych oraz Motywy podejmowania kształcenia przez osoby dorosłe;
- Robert Łubkowski – Proces wychowania uczniów wojskowych klas mundurowych na przykładzie Zespołu Szkół Ekonomicznych i Mundurowych im. gen. Władysława Andersa w Chełmie;
- Magdalena Macioch – Wkład Aleksandra Kamińskiego w rozwój teorii wychowania;
- Agnieszka Rudzka – Mieczysław Łobocki – twórca współczesnej teorii wychowania;
- Monika Czyżycka – Czynniki wpływające na wychowanie według teorii wychowania Zygmunta Mysłakowskiego;
- Kamil Przybylski – Psychologiczne aspekty życia i nauki osób niepełnosprawnych;
- Natalia Chwedoruk – Dziecko z niepełnosprawnością intelektualną w polskim systemie edukacji;
- Krzysztof Niedziela – Etyczne aspekty pracy z dzieckiem i rodziną;·
- V Międzynarodowej Naukowo–Praktycznej Konferencji Studenckiej Науковий вимір соціально-педагогічних проблем сьогодення online . Czynny udział w tej konferencji wzięło pięć studentek pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej oraz opiekuńczo-wychowawczej, które przedstawiły wyniki swoich badań przeprowadzonych pod kierunkiem dr H. Bejger:
- Edyta Kowalczyk – Rodzina w opiniach wychowanków instytucji pieczy zastępczej;
- Aleksandra Prokopczuk, Paulina Janiczuk – Użytkowanie aplikacji społecznościowych jako czynnik warunkujący funkcjonowanie młodzieży w sferze kultury;
- Aneta Dudek – Pedagogika serca – miłość w wychowaniu;
- Marta Tustanowska – Higiena snu i jej znaczenie dla funkcjonowania dzieci w wieku szkolnym;
- Paulina Flis – Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci w wieku szkolnym a nawiązywanie przez nie relacji interpersonalnych;
- Międzynarodowej Studenckiej Konferencji Naukowej, która odbyła się 19 maja 2021 r. na temat: „Współczesne problemy i wyzwania w edukacji dziecka” („Сучасні проблеми та виклики в освіті дитини”) – której organizatorem była Katedra Pedagogiki PWSZ w Chełmie. Współorganizatorem tego wydarzenia była Katedra Pedagogiki Szkolnej i Zarządzania Oświatą Niżyńskiego Państwowego Uniwersytetu im. M. Gogola. Studenci PWSZ z dużym zaangażowaniem prezentowali wyniki swoich badań prowadzonych pod kierunkiem promotorów (dr Beaty Komorowskiej, dr. Augustyna Okońskiego, dr Iwony Oleksa, dr Bożeny Pietryczuk) w trzech kolejnych sesjach.
W sesji 1. Nowe kompetencje i zadania nauczyciela wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej referaty wygłosili:
- Ewelina Kapyś – Partnerstwo rodziców i nauczycieli na rzecz wspierania rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym;
- Paweł Kozak – Współpraca podmiotów szkoły na rzecz wspierania integralnego rozwoju dziecka z niepełnosprawnością w edukacji wczesnoszkolnej;
- Olga Przymirska – Świat wirtualny jako przestrzeń doświadczeń dzieci w wieku wczesnoszkolnym;
- Agnieszka Rudzka – Uwarunkowania agresji uczniowskiej w edukacji wczesnoszkolnej na przykładzie badań w klasach I-III Szkoły Podstawowej nr 11 w Chełmie;
- Justyna Zając – Przygotowanie dzieci do pełnienia ról rodzinnych w ramach praktyk wychowawczych stosowanych w przedszkolu;
- Karolina Wnuk – Aktywność wolnoczasowa uczniów klas I – III a ich osiągnięcia szkolne;
- Joanna Ratomska – Wykorzystanie zabaw ruchowych w edukacji zdrowotnej dzieci w przedszkolu;
- Edyta Wawryniuk – Kontakt ze zwierzętami jako forma wspierania rozwoju dzieci
Opiekę merytoryczną nad organizacją i przebiegiem Konferencji pełniły: dr hab., prof. Tamara Turchyn i dr Beata Komorowska kierujące obu Katedrami, zaś nad organizacją Konferencji czuwały: dr Beata Komorowska, dr Halina Bejger i dr Bożena Pietryczuk.
- VI Międzynarodowej Konferencji Naukowo-Praktycznej dla Młodych Naukowców, która odbyła się 25 maja 2022 r. w trybie online. Wzięły w niej czynny udział studentki dwóch specjalności studiów I stopnia – pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej i resocjalizacji, które wygłosiły referaty:
- Kamila Gilewicz – Typy sieroctwa i ich skutki dla rozwoju dziecka;
- Oliwia Pieńkowska – Diagnozowanie potrzeb opiekuńczych dzieci i młodzieży;
- Aleksandra Uhruska – Ośrodki interwencji kryzysowej i ich zadania w zakresie rozwiązywania problemów rodzin dysfunkcyjnych;
- Dominika Skiba – Bajkoterapia – metoda pomocy dzieciom w sytuacjach trudnych i
Pedagogiczne Koło Naukowe odbyło szereg wizyt studyjnych przybliżających praktykę pedagogiczną różnych placówek oświatowych i opiekuńczo-wychowawczych.

Studenci podczas wizyty studyjnej w Językowym Przedszkolu Integracyjnym „W Kasztanowym Parku” – zapoznanie studentów polskich i ukraińskich z założeniami idei integracji w systemie edukacji.

Zwiedzanie miejsc pamięci w Chełmie związanych z historią Ukrainy.

Studenci podczas spotkania z uczestnikiem Uniwersytetu Trzeciego Wieku. Spotkanie było okazją do porównania koncepcji polskiej i ukraińskiej funkcjonowania tych uniwersytetów w naszych obu krajach.

Wizyta studyjna w Niepublicznym Przedszkolu Specjalnym w Krasnymstawie. Obserwacja zajęć z aquaterapii z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Dyrektor Niepublicznego Przedszkola Specjalnego w Krasnymstawie zapoznaje studentów z koncepcją Nauczania Kierowanego w rehabilitacji dzieci z niepełnosprawnością intelektualną i ruchową.

Wizyta studentów w Chełmskim Centrum Pomocy Dziecku i Rodzinie w Chełmie. Zapoznanie ze zmianami dokonującymi się w funkcjonowaniu instytucji pieczy zastępczej w Polsce.

Nawiązanie przez studentów kontaktu z dziećmi i zapoznanie z zapleczem do zajęć w zakresie integracji sensorycznej.

Zapoznanie studentów i wykładowców z metodami pracy z dziećmi. Na zdjęciu wizyta w pracowni arteterapii i biblioterapii w Chełmskim Centrum Pomocy Dziecku i Rodzinie w Chełmie.

Oglądanie aneksów kuchennych przeznaczonych dla dzieci w celu przygotowywania ich do samodzielnego życia.

Wizyta w Językowym Przedszkolu Integracyjnym w Chełmie. Hospitacja zajęć w „Pierwszym dniu wiosny”.

Wystawa wiosennych prac plastycznych dzieci i ich rodziców.

Zajęcia z dziećmi.

Prowadzenie konkursu z nagrodami.

Zabawy integracyjne z dziećmi.

Uczestnicy „Pierwszego dnia wiosny” w Językowym Przedszkolu Integracyjnym w Chełmie

Zwiedzanie Chełma wraz ze studentami z Uniwersytetu w Niżynie.

Zapoznawanie gości z infrastrukturą Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Chełmie

Zwiedzanie Chełma wraz z grupą studentów i wykładowców z Niżyna z niezastąpionym przewodnikiem mgr Zygmuntem Gardzińskim – kierownikiem Działu Współpracy z Zagranicą
W dniach 17 i 20 lutego 2022 r. odbyły się warsztaty w ramach seminarium naukowego „Poradnictwo społeczno-pedagogiczne jako forma pomocy rodzinom dysfunkcyjnym”, podczas których zostały zaprezentowane narzędzia Psychoterapii Pozytywnej możliwe do zastosowania w pracy socjalnej z rodziną. Svitlana Borysiuk– profesor nadzwyczajny Katedry Pedagogiki Społecznej i Pracy Socjalnej Państwowego Uniwersytetu Narodowego im. Mykoły Gogola (Ukraina) oraz Halina Bejger – adiunkt Katedry Pedagogiki Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Chełmie (Polska) wspólnie ze studentami studiów magisterskich – przyszłymi nauczycielami i wychowawcami – podzieliły się swoim doświadczeniem w stosowaniu narzędzi Psychoterapii Pozytywnej w pracy socjalnej z rodziną.
W trakcie dziesięcioletniej współpracy międzynarodowej wspomnianych wydziałów ukraińskich i polskich uczelni odbyło się wiele spotkań naukowych, powstały artykuły naukowe, monografie, zalecenia metodyczne, zrealizowano projekty badawcze. Ale teoria łączy się z praktyką, zwłaszcza w sferze społecznej, dlatego tym razem w części praktycznej seminarium prelegentami byli Svitlana Borysiuk jako trener programów edukacyjnych w Psychoterapii Pozytywnej oraz Halina Bejger jako certyfikowany konsultant w tej dziedzinie.
Uczestnicy warsztatów zdobyli wiedzę o technikach i metodach aktywnego słuchania w budowaniu konstruktywnej interakcji międzyludzkiej, materiał diagnostyczny dotyczący rozpoznawania przyczyn konfliktu i możliwości jego przezwyciężenia, sposoby samopomocy w trudnych sytuacjach życiowych itp. Niewątpliwie uczestnicy seminarium i warsztatów (Edyta Kowalczyk, Marta Tustanowska, Natalia Siwko, Dominika Skiba, Kinga Bartosik, Kamila Gilewicz, Oliwia Pieńkowska, Katarzyna Krzyżanowska, Anna Poznańska, Aneta Kołtuska i inni) zrozumieli, że zdobyta wiedza i umiejętności praktyczne mogą być wykorzystywane zarówno w przyszłych działaniach zawodowych, jak i we własnych sytuacjach życiowych.
Praktyczna część seminarium naukowego w murach Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Chełmie zakończyła się serdecznymi podziękowaniami ze strony studentów i prośbą o przekazanie szczerych gratulacji nauczycielom i studentom z Niżyna (na zdjęciu).
Seminarium naukowo – praktyczne w Państwowej Akademii Nauk Stosowanych w Chełmie
W dniu 15 grudnia 2022 r. członkowie Pedagogicznego Koła Naukowego wzięli udział w Seminarium Naukowo-Praktycznym Narzędzia diagnostyczne do badania relacji interpersonalnych w grupie zorganizowanym we współpracy Katedry Pedagogiki Społecznej i Pracy Socjalnej Uniwersytetu im. Mikołaja Gogola w Niżynie wraz z Chełmskim Towarzystwem Naukowym. W części warsztatowej udział wzięły studentki III roku studiów I stopnia o specjalności: Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza – Julia Sieczkowska, Weronika Kańska, Aleksandra Uhruska, Natalia Marciszewska, Ewelina Pszczoła, Oliwia Pieńkowska, Anna Góźdź, a poprowadziły ją doc. dr Swietłana Borysiuk i dr Halina Bejger. Po zakończeniu części praktycznej seminarium zaplanowano wspólnie szereg wydarzeń naukowych, które odbędą się w 2023 roku – w tym seminaria i konferencje studenckie pod patronatem Chełmskiego Towarzystwa Naukowego wspólnie z Ośrodkiem Badań Społeczno-Pedagogicznych przy Katedrze Pedagogiki Społecznej i Pracy Socjalnej UJM im. M. Gogola.
Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Chełmie
Niżyński Państwowy Uniwersytet im. M. Gogola –
Katedra Pedagogiki Społecznej i Pracy Socjalnej
Centrum Badań Socjo-Pedagogicznych
Chełmskie Towarzystwo Naukowe
Pedagogiczne Koło Naukowe – Katedra Pedagogiki PANS w Chełmie
Seminarium Naukowo-Praktyczne
Narzędzia diagnostyczne do badania relacji interpersonalnych w grupie
Chełm – Niżyn, 15.12.2022
Seminarium przyczyniło się do poszerzenia kompetencji badawczych i umiejętności posługiwania się technikami socjometrycznymi w diagnozowaniu relacji rówieśniczych dzieci i młodzieży w grupach wychowawczych.
Począwszy od 2023 r. pracę Pedagogicznego Koła Naukowego pod kierunkiem opiekuna dr Haliny Bejger koordynuje nowy Zarząd w składzie:
- Joanna Golczewska (studentka IV r. – przewodnicząca Koła,
- Edyta Jaruga – v-ce Przewodnicząca Koła,
- Klaudia Dobrzyńska – sekretarz,
- Dorota Emerla – skarbnik.
W styczniu 2023r. zostały opracowane przez studentów Koła pomoce do terapii logopedycznej dla potrzeb dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – podopiecznych Świetlicy Środowiskowej w Chełmie przy ul. Kopernika.
Prace nad kolejnymi zestawami pomocy prowadzą studenci I roku pedagogiki studiów I stopnia.
W lutym i marcu 2023 r. trwały prace nad przygotowaniem i dopracowaniem materiałów dla wychowanków opuszczających wszystkie formy pieczy zastępczej (rodziny zastępcze, rodzinne domy dziecka i instytucje typu socjalizacyjnego) w Chełmie, pomocne w ich procesie usamodzielnienia obejmujące następujące zagadnienia:
- Jak napisać CV?
- Jak napisać podanie o zatrudnienie?
- „Idę do pracy” – o sztuce poszukiwania pracy i prowadzeniu rozmowy z pracodawcą;
- „Tylko od Ciebie zależy, która drogą pójdziesz” – o wartościach i zasadach w życiu młodego człowieka;
- „Moje cztery kąty” (1) – poszukiwanie mieszkania po opuszczeniu pieczy zastępczej;
- „Moje cztery kąty” (2) – starania o swoje mieszkanie;
- ABC żywienia niemowląt;
- Pielęgnacja niemowlęcia;
- Jak zadbać o własne zdrowie – czyli o tym jak działa system ochrony zdrowia;
- Opieka nad dzieckiem do lat 3 w świetle ustawodawstwa;
- Zasady savoir vivre’u dla dorosłego człowieka.