W dniu 30 września 2025 r. przedstawiciele Państwowej Akademii Nauk Stosowanych w Chełmie – Piotr Różański oraz Paulina Kosiorek – mieli zaszczyt odwiedzić Akademię Górniczo-Hutniczą im. Stanisława Staszica w Krakowie (AGH). Gospodarzem spotkania była dr hab. inż. Ewa Stodolak-Zych, prof. AGH, wybitna specjalistka w dziedzinie inżynierii materiałowej i technologii druku 3D.
Celem wizyty było nawiązanie współpracy naukowo-badawczej pomiędzy PANS w Chełmie a AGH, a także poznanie zaplecza laboratoryjnego uczelni, ze szczególnym uwzględnieniem nowoczesnych rozwiązań w zakresie technologii druku 3D oraz inżynierii materiałów.
Podczas spotkania przedstawiciele PANS mieli możliwość zapoznania się z laboratoriami AGH, w tym z zaawansowanym technologicznie sprzętem wykorzystywanym do prowadzenia badań eksperymentalnych, m.in. z innowacyjną drukarką BioCloner. Urządzenie to pozwala na druk 3D z wykorzystaniem kilku wymiennych głowic, co umożliwia pracę z szerokim zakresem materiałów i technik druku.
Drukarka BioCloner – nowoczesna technologia wielogłowicowa
Drukarka BioCloner jest urządzeniem wielofunkcyjnym, umożliwiającym drukowanie różnorodnymi metodami dzięki systemowi wymiennych głowic. Wśród nich znajdują się:
- głowica ciśnieniowa (PPP) – pozwalająca na precyzyjne wypychanie materiału pod wpływem ciśnienia,
- głowica filamentowa (FFF) – stosowana w klasycznej technologii FDM z wykorzystaniem filamentów termoplastycznych,
- głowica temperaturowo–ciśnieniowa (CTP) – umożliwiająca druk materiałami w formie granulatu oraz hydrożeli.
W badaniach prowadzonych przez zespół dr hab. inż. Ewa Stodolak-Zych, prof. AGH szczególne znaczenie ma głowica temperaturowo–ciśnieniowa (CTP), doskonale dostosowana do druku hydrożeli. Jej konstrukcja pozwala na precyzyjną kontrolę dwóch kluczowych parametrów – temperatury i ciśnienia – co umożliwia dokładne dopasowanie procesu do właściwości materiału.
Hydrożel umieszczany jest w specjalnym kartuszu, z którego – pod wpływem ciśnienia – jest wypychany przez igłę drukującą. Dzięki wymiennym elementom (kartuszom i igłom) możliwe jest dostosowanie średnicy dozowania w zależności od lepkości materiału. Oprogramowanie sterujące drukarką pozwala dodatkowo na ręczną modyfikację wielu parametrów druku, takich jak wysokość warstwy, sposób nakładania materiału czy prędkość ruchu głowicy, co znacznie zwiększa możliwości badawcze urządzenia.
Nowe perspektywy dla PANS w Chełmie
Wizyta w AGH stanowiła cenne źródło inspiracji dla rozwoju zaplecza badawczego PANS w Chełmie. Nasza Uczelnia już wkrótce będzie dysponowała nowoczesną wielogłowicową drukarką 3D do zastosowań badawczo-eksperymentalnych, która umożliwi prowadzenie zaawansowanych prac doświadczalnych z wykorzystaniem różnych materiałów w ramach jednego procesu druku.
Nowe urządzenie, wzorowane na rozwiązaniach stosowanych w AGH, będzie obsługiwać różnorodne typy materiałów wsadowych, w tym: filamenty, granulaty, proszki, pasty, żele oraz materiały światłoutwardzalne. Dzięki temu możliwe będzie integrowanie technologii FFF (Fused Filament Fabrication), DIW (Direct Ink Writing) oraz druku z materiałów wysokotemperaturowych.
Wielogłowicowa drukarka 3D, którą wkrótce będzie dysponować PANS w Chełmie, znajdzie zastosowanie w wielu obszarach naukowych i inżynierskich, m.in. w:
- budownictwie,
- inżynierii materiałowej i wytrzymałości materiałów,
- biomedycynie,
- elektrotechnice,
- chemii i technologii materiałów nowoczesnych.
Urządzenie to znacząco poszerzy możliwości badawcze Uczelni, umożliwiając realizację innowacyjnych projektów naukowych, a także rozwój współpracy międzyuczelnianej i przemysłowej.
Współpraca międzyuczelniana jako klucz do rozwoju
Spotkanie z dr hab. inż. Ewa Stodolak-Zych, prof. AGH zaowocowało rozpoczęciem rozmów na temat potencjalnych wspólnych przedsięwzięć badawczych i dydaktycznych między PANS w Chełmie a AGH.
Wymiana doświadczeń w obszarze zaawansowanych technologii druku 3D oraz poznanie nowoczesnych laboratoriów AGH stanowi dla naszej Uczelni ważny krok w kierunku rozwoju kompetencji badawczych i technologicznych oraz podnoszenia jakości kształcenia w obszarach nauk technicznych i inżynieryjnych.
Zgłoś błąd



