
Innowacyjna edukacja zgodnie z potrzebami zasad Przemysłu 4.0 w krajach V4 (INEDUIN4V4)(Wspierany przez Międzynarodowy Fundusz Wyszehradzki, ID projektu: 22320035)
Opis projektu
Międzynarodowy Fundusz Wyszehradzki (IVF)
Międzynarodowy Fundusz Wyszehradzki (IVF), utworzony w 2000 roku przez państwa Grupy Wyszehradzkiej (V4) – Czechy, Węgry, Polskę i Słowację – promuje współpracę w regionie oraz między V4 a innymi krajami, w szczególności Bałkanami Zachodnimi i regionami Partnerstwa Wschodniego. Fundusz wspiera projekty w takich obszarach jak kultura, edukacja, innowacje, demokracja, polityka publiczna, środowisko, turystyka i rozwój społeczny. Realizuje to poprzez granty, stypendia i rezydencje artystyczne. Roczny budżet Funduszu, składający się z równych składek rządów państw V4, wynosi około 11 milionów euro.
Kluczowe wartości i priorytety:
- Współpraca regionalna:
Głównym celem Funduszu jest zacieśnianie współpracy między krajami Grupy Wyszehradzkiej i rozszerzanie jej na inne regiony. - Promowanie wartości europejskich:
Fundusz aktywnie promuje wartości europejskie, takie jak demokracja, prawa człowieka i praworządność. - Innowacje i rozwój:
Fundusz wspiera projekty, które promują innowacyjność, badania naukowe i przedsiębiorczość w regionie. - Rozwój społeczny:
Fundusz priorytetowo traktuje kwestie społeczne, w tym inkluzywność, dialog międzypokoleniowy i zdrowie publiczne. - Edukacja i budowanie potencjału:
Fundusz inwestuje w edukację i szkolenia, aby budować potencjał i rozwijać umiejętności w regionie. - Wartości demokratyczne i media:
Fundusz wspiera projekty promujące zaangażowanie obywatelskie, przejrzystość i umiejętności korzystania z mediów. - Zrozumienie kulturowe i historyczne:
Fundusz wspiera projekty promujące wspólne wartości kulturowe i historyczne.
Programy Funduszy:
- Granty Wyszehradzkie:
Wspierają projekty, które promują współpracę między podmiotami V4 w różnych dziedzinach. - Granty Wyszehradzkie+:
Wspierają projekty na Bałkanach Zachodnich i w regionach Partnerstwa Wschodniego, które przyczyniają się do demokratyzacji i transformacji. - Program Strategiczny Wyszehradzki:
Wspiera projekty realizujące roczne priorytety strategiczne Grupy Wyszehradzkiej. - Stypendia i Rezydencje Artystów:
Oferują możliwość udziału w programach wymiany i współpracy artystycznej.
Fazy projektu
- Przygotowanie i prezentacja projektu
- Identyfikacja potrzeb rynku i potencjału instytucji edukacyjnych
Faza przygotowawcza badań. W poszczególnych instytucjach identyfikowane są potrzeby rynku, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb Przemysłu 4.0. Wyniki porównywane są z katalogiem zawodów w poszczególnych krajach oraz z wynikami kształcenia w opisach poszczególnych kierunków studiów. Przygotowane zostaną informacje na temat aspektów prawnych wdrażania innowacji w procesie kształcenia w poszczególnych krajach. Scharakteryzowana zostanie możliwość wdrożenia dobrych praktyk z innych instytucji w poszczególnych krajach na potrzeby badań i projektów. Zaproponowana zostanie strategia badawcza i proces badawczy. - Badanie i opracowanie wyników badań + spotkanie końcowe
Wdrożenie samego badania. Po ustaleniu metodologii, badania zostaną przeprowadzone w grupach fokusowych. W fazie końcowej wyniki badań zostaną poddane ocenie statystycznej. Przeprowadzona zostanie dyskusja ekspercka na temat wyników badań. Stworzenie propozycji poszczególnych przedmiotów w programach studiów. Na podstawie utworzonej baterii przedmiotów specjalistycznych, przeprowadzone zostaną testy praktyczne. Zgodnie z indywidualnymi możliwościami uczelni, z poszanowaniem przepisów prawnych dotyczących organizacji nauczania, zostaną ustalone warunki testowania propozycji, opracowane zostaną opisy poszczególnych przedmiotów i treści, charakterystyka absolwentów oraz identyfikacja potencjalnych powiązań z potrzebami praktyki. Propozycja zmian i weryfikacja w praktyce z pomocą dyskusji eksperckiej. Podsumowanie wiedzy uzyskanej w wyniku weryfikacji propozycji, wdrożenie wiedzy z praktyki i porównanie z katalogiem zawodów w poszczególnych krajach. Zaprojektowanie platformy e-learningowej, programu BIP w strukturze Erasmus+ oraz organizacja konferencji branżowej w celu prezentacji wyników badań i propozycji. Stworzenie mutacji opisów tematów i programów w językach uczestników projektu oraz w języku angielskim. Przygotowanie do złożenia wniosku o kontynuację zamierzenia projektowego z uwzględnieniem całej UE.
Pytania badawcze
Pytania badawcze 1: Jakiego poziomu kompetencji (cyfrowych, ogólnych i miękkich) wymagają firmy (organizacje) od absolwentów kierunków pozaekonomicznych podejmujących zatrudnienie w związku z adaptacją do Przemysłu 4.0?
Pytanie badawcze 2: Jak studenci kierunków pozaekonomicznych postrzegają potrzebę posiadania kompetencji (cyfrowych, ogólnych i miękkich) w związku z adaptacją firm (organizacji) do Przemysłu 4.0 w kontekście przyszłego zatrudnienia i jaką wykazują gotowość do studiowania kierunków, które te kompetencje zapewniają?
Pytanie badawcze 3: Jakie konkretne przedmioty powinny znaleźć się w programach studiów pozaekonomicznych (lub jak zmodyfikować istniejące przedmioty), aby absolwenci zdobyli niezbędne kompetencje, zwiększając swoje szanse na zatrudnienie w firmach (organizacjach) adaptujących się do Przemysłu 4.0?
Metodologia badań
Aby znaleźć odpowiedzi na pytania badawcze, badania pierwotne zostaną przeprowadzone w trzech etapach:
- Badania jakościowe wśród przedsiębiorstw przemysłowych (5 przedsiębiorstw w każdym kraju partnerskim). Celem badania jest określenie niezbędnego poziomu wstępnie określonych kompetencji.
- Badania ilościowe wśród studentów kierunków pozaekonomicznych (50 studentów w każdym kraju partnerskim). Celem badania jest określenie stopnia zapotrzebowania na kompetencje indywidualne z perspektywy studentów oraz ich gotowości do studiowania przedmiotów, które zapewnią te kompetencje.
- Badania jakościowe wśród kadry akademickiej instytucji partnerskich projektu. Celem będzie ocena zdolności aktualnych programów studiów pozaekonomicznych realizowanych w miejscach pracy partnerów projektu do zapewnienia kompetencji wymaganych w procesie adaptacji przedsiębiorstw (organizacji) do Przemysłu 4.0 oraz zaproponowanie innowacji, które umożliwią doskonalenie tych kompetencji, a w konsekwencji zatrudnienie absolwentów tych kierunków.
Punktem wyjścia badań są kompetencje wymagane w związku z nadejściem Przemysłu 4.0, zdefiniowane przez Ministerstwo Pracy i Spraw Społecznych Republiki Czeskiej i ujęte w Centralnej Bazie Kompetencji (https://cdk.nsp.cz/). Badania opierają się nie tylko na specyfikacji grup i treści grup kompetencji, ale także na zdefiniowanych poziomach poszczególnych kompetencji. Do określenia poziomów kompetencji cyfrowych wykorzystano również kurs e-learningowy z zakresu kompetencji cyfrowych oferowany przez eStudovna (https://www.estudovna.cz/cz/digi-kompetence.html).
- Galeria zdjęć -> https://fcht.upce.cz/fcht/fotogalerie-3
- Raport z badań ilościowych -> Pełna treść
Partnerzy projektu:
- Słowacki Uniwersytet Technologiczny w Bratysławie, Vazovova 5, 812 43 Bratysława, Słowacja
- Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Chełmie ul. Pocztowa 54, 22-100 Chełm, Polska
- Uniwersytet w Pardubicach, Studentská 95, 532 10 Pardubice, Czechy
- Uniwersytet Dunaújváros H-2400 Dunaújváros, Táncsics M. 1/A., Węgry
Więcej informacji na temat Międzynarodowego Funduszu Wyszehradzkiego można znaleźć na stronie: www.visegradfund.org