Uczestnicy Seminarium Matematycznego niezmiennie od szesnastu lat prowadzą bardzo zaawansowane prace badawcze. Ich dotychczasowe wyniki, opublikowane w dwóch grubych tomach, mają istotne znaczenie nie tylko jeśli idzie o rozwój matematyki teoretycznej, ale i stosowanej. Członkowie seminarium tworzą bowiem wynalazki, na które udzielane są patenty. Niektóre z tych wynalazków są zgoła przełomowe. Należy do nich „Dysza wylotowa silnika turbowentylatorowego” – rura,, której poprzeczny przekrój powstał jako wynik rozwiązania pewnego problemu ekstremalnego dotyczącego kształtowania się czoła fali gazu przemieszczającego się w rurze. Wynik ten umożliwił otrzymanie rury, której kształt przekroju poprzecznego jest najlepszy z możliwych. Poprawa przepływu strumienia gazów w takiej dyszy polega na maksymalnym zmniejszeniu wytwarzanych oporów, co przekracza 16% przy prędkościach poniżej 1Mach. Problem ten znalazł również rozwiązanie przy prędkościach ponaddźwiękowych. Przekroczenie bariery dźwięku powoduje jednak konieczność gwałtownej zmiany kształtu wspomnianej dyszy wylotowej. Kiedy porównamy wynik uzyskanej poprawy przepływu gazów w rurach z wynikiem, jaki dało zastosowanie wingletów na końcach skrzydeł samolotów ( zmniejszenie oporów opływu powietrza o 0,01 % ) dojdziemy do wniosku, że badania należy kontynuować.
Innym wynalazkiem jest łożysko kulkowe, zwane łożyskiem trójbieżnym, które przy podobnych parametrach materiałowych i obróbczych jakie stosuje się przy produkcji klasycznych łożysk dwubieżnych, osiąga maksymalną prędkość obrotową większą o ok. 40%. Inny schemat pracy kulek w takim łożysku został otrzymany w wyniku badań matematycznych nad mechaniką pracy łożysk kulkowych jedno- i wielobieżnych. Dodatkową zaletą łożyska wynalezionego w chełmskim PANS jest jego możliwość przenoszenia dużych sił poprzecznych i poosiowych oraz bardzo cicha praca. Inne zagadnienia związane z poprawą własności łożysk tocznych są w trakcie opracowywania. Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Chełmie miała przyjemność gościć w Fabryce Łożysk Tocznych w Kraśniku, z którą planuje wyprodukować przedmiotowe łożysko.
Jednocześnie opisane rozwiązania techniczne Prof. PANS dr hab. Józef Zając oraz Kierownik ds. Badań i Rozwoju Piotr Różański prezentowali na międzynarodowej konferencji skierowanej do przedsiębiorców, zatytułowanej „Internacjonalizacja i innowacje szansą rozwoju”.