Pedagogiczne Koło Naukowe działa w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Chełmie od 9.11.2005 r., kiedy to odbyło się zebranie założycielskie pod kierunkiem pierwszego opiekuna – dr Beaty Komorowskiej. W kolejnych latach funkcję opiekuna Koła pełnili: w latach 2007-2009 – mgr Aneta Ogrodowczyk, w latach 2009-2011 – mgr Elżbieta Miterka i dr Dorota Sikora, a w latach 2011-2013 – dr Aneta Paszkiewicz.
Od roku akademickiego 2013/2014 do chwili obecnej funkcję opiekuna Pedagogicznego Koła Naukowego pełni dr Halina Bejger. W tym okresie studenci prowadzili badania naukowe, których wyniki zostały opublikowane w uczelnianym czasopiśmie naukowym „Scientia”. Ponadto brali udział w Międzynarodowych Seminariach Naukowych dla Studentów organizowanych w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Chełmie oraz na uniwersytetach w Ukrainie oraz konferencjach organizowanych (w 2015 i 2016 r.) przez MONAR w Warszawie, a także w posiedzeniach Okrągłego Stołu w PWSZ w Chełmie (2018 r.) i na Niżyńskim Państwowym Uniwersytecie im. M. Gogola w Niżynie na Ukrainie (2021 r.). Pedagogiczne Koło Naukowe od początku swojej działalności współpracuje z Chełmskim Centrum Pomocy Dziecku i Rodzinie, przedszkolami, szkołami podstawowymi oraz IV Liceum Ogólnokształcącym w Chełmie, a od 2013 r. z Niepublicznym Przedszkolem Specjalnym w Krasnymstawie. W szkołach i placówkach studenci pod kierunkiem opiekuna prowadzą badania naukowe, projekty dydaktyczno-wychowawcze oraz działania wychowawcze na rzecz uczniów i wychowanków tych placówek. Od wielu lat studenci – członkowie Pedagogicznego Koła Naukowego biorą udział w organizacji promocji Uczelni w dniach „Otwartych Drzwi”.
Pedagogiczne Koło Naukowe współpracuje z różnymi interesariuszami zewnętrznymi:
- Przedszkolem Miejskim nr 11 w Chełmie,
- Językowym Przedszkolem Integracyjnym „W Kasztanowym Parku” w Chełmie,
- Szkołą Podstawową nr 4 w Chełmie,
- Chełmskim Centrum Pomocy Dziecku i Rodzinie,
- Domem Małych Dzieci w Chełmie,
- Niepublicznym Przedszkolem Specjalnym w Krasnymstawie,
- Miejskim Ośrodkiem Pomocy Rodzinie w Chełmie,
- Świetlicą Środowiskową w Chełmie przy ul. Kopernika 25 a,
- Dziennym Domem Senior + w Chełmie przy ul. Ogrodowej 36.
W minionym okresie działalność Koła przyjmowała różne formy:
- związana była z prowadzeniem badań (np. projekt badawczy „Aktualne problemy społeczne w oczach młodego pokolenia”) i organizacją studenckich seminariów naukowych,
- wizyt studyjnych i organizacją zajęć praktycznych (opiekuńczo-wychowawczych) w instytucjach pieczy zastępczej,
- posiedzeniami Okrągłego Stołu wraz ze studentami zaprzyjaźnionej Uczelni – Niżyńskiego Państwowego Uniwersytetu im. Mikołaja Gogola w Ukrainie,
- udziałem w Międzynarodowych Konferencjach Studenckich.
Na zdjęciu uczestnicy Studenckiego Seminarium Naukowego „Rodzina jako środowisko opiekuńczo-wychowawcze” – studenci studiów I stopnia specjalności opiekuńczo-wychowawczej.
Wizyta studyjna połączona z organizacją zabaw na świeżym powietrzu z dziećmi.
Uczestnicy Okrągłego Stołu – pracownicy naukowo-dydaktyczni Katedry Pedagogiki oraz Katedry Pedagogiki Społecznej i Pracy Socjalnej Uniwersytetu im. M. Gogola w Niżynie.
Studenci Niżyńskiego Państwowego Uniwersytetu im. M. Gogola w Ukrainie – uczestnicy Okrągłego Stołu, podczas którego mieli możliwość zapoznania się ze zmianami w systemie edukacji i systemie pomocy społecznej w Polsce, a także wziąć udział w dyskusji.
W latach 2015- 2022 studenci uczestniczyli także w Międzynarodowych Konferencjach Studenckich:
- I Międzynarodowej Studenckiej Konferencji Naukowo-Praktycznej Studencki naukowy wymiar społecznych i pedagogicznych problemów współczesności, podczas której przedstawiły swoje referaty przygotowane pod kierunkiem dr Haliny Bejger studentki pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej:
- Iwona Łoś – Dzieci autystyczne w szkole masowej,
- Żaneta Maksymiuk – Rozwój emocjonalny dzieci w wieku przedszkolnym i polonistyki PWSZ w Chełmie:
- Agata Gleń – Coś z niczego, czyli jak słowo czynem się staje – o internetowych „cieniach” zaburzających postrzeganie rzeczywistości wśród młodzieży,
- Żaneta Goławska – Alkoholizm skazą polskości;
- II Międzynarodowej Studenckiej Konferencji Naukowo-Praktycznej w Uniwersytecie w Niżynie współorganizowanej przez PWSZ, w której czynny udział wzięły następujące studentki, wygłaszając referaty:
- Małgorzata Dudek – Błędy wychowawcze rodziców a okres dorastania dziecka,o Paulina Łatwińska – Depresja jako przyczyna zachowań suicydalnych,
- Iwona Łoś – Nieśmiałość – poważny problem dzieci i młodzieży,
- Dominika Niewiadomska – Rozwój społeczny dzieci w wieku przedszkolnym,
- Agnieszka Malinowska – Natura challenge – gry terenowe jako połączenie sportu i nauki,
- Irena Nowak – Gry i zabawy umysłowe dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym,
- Martyna Pielech – Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z zaburzeniami koncentracji uwagi – ADHD;·
- III Międzynarodowej Studenckiej Konferencji Naukowo-Praktycznej Studencki wymiar społecznych i pedagogicznych problemów współczesności na Uniwersytecie w Niżynie, a wzięły w niej udział trzy studentki pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej, które wygłosiły referaty:
- Agnieszka Łukasz – Wychowanie seksualne w rodzinie,
- Agata Stankiewicz – Źródła i przejawy agresji wśród uczniów klas I-III,
- Małgorzata Myszak – Funkcjonowanie placówek opiekuńczo-wychowawczych sprawujących opiekę nad dziećmi do lat 3;·
- IV Międzynarodowej Studenckiej Konferencji Naukowo-Praktycznej (online), podczas której studenci PWSZ zaprezentowali szereg interesujących tematów przygotowanych pod opieką promotora – dr Haliny Bejger:
- Adrian Szala – dwa referaty: System wartości kształcących się osób dorosłych oraz Motywy podejmowania kształcenia przez osoby dorosłe;
- Robert Łubkowski – Proces wychowania uczniów wojskowych klas mundurowych na przykładzie Zespołu Szkół Ekonomicznych i Mundurowych im. gen. Władysława Andersa w Chełmie;
- Magdalena Macioch – Wkład Aleksandra Kamińskiego w rozwój teorii wychowania;
- Agnieszka Rudzka – Mieczysław Łobocki – twórca współczesnej teorii wychowania;
- Monika Czyżycka – Czynniki wpływające na wychowanie według teorii wychowania Zygmunta Mysłakowskiego;
- Kamil Przybylski – Psychologiczne aspekty życia i nauki osób niepełnosprawnych;
- Natalia Chwedoruk – Dziecko z niepełnosprawnością intelektualną w polskim systemie edukacji;
- Krzysztof Niedziela – Etyczne aspekty pracy z dzieckiem i rodziną;·
- V Międzynarodowej Naukowo–Praktycznej Konferencji Studenckiej Науковий вимір соціально-педагогічних проблем сьогодення online . Czynny udział w tej konferencji wzięło pięć studentek pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej oraz opiekuńczo-wychowawczej, które przedstawiły wyniki swoich badań przeprowadzonych pod kierunkiem dr H. Bejger:
- Edyta Kowalczyk – Rodzina w opiniach wychowanków instytucji pieczy zastępczej;
- Aleksandra Prokopczuk, Paulina Janiczuk – Użytkowanie aplikacji społecznościowych jako czynnik warunkujący funkcjonowanie młodzieży w sferze kultury;
- Aneta Dudek – Pedagogika serca – miłość w wychowaniu;
- Marta Tustanowska – Higiena snu i jej znaczenie dla funkcjonowania dzieci w wieku szkolnym;
- Paulina Flis – Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci w wieku szkolnym a nawiązywanie przez nie relacji interpersonalnych;
- Międzynarodowej Studenckiej Konferencji Naukowej, która odbyła się 19 maja 2021 r. na temat: „Współczesne problemy i wyzwania w edukacji dziecka” („Сучасні проблеми та виклики в освіті дитини”) – której organizatorem była Katedra Pedagogiki PWSZ w Chełmie. Współorganizatorem tego wydarzenia była Katedra Pedagogiki Szkolnej i Zarządzania Oświatą Niżyńskiego Państwowego Uniwersytetu im. M. Gogola. Studenci PWSZ z dużym zaangażowaniem prezentowali wyniki swoich badań prowadzonych pod kierunkiem promotorów (dr Beaty Komorowskiej, dr. Augustyna Okońskiego, dr Iwony Oleksa, dr Bożeny Pietryczuk) w trzech kolejnych sesjach.
W sesji 1. Nowe kompetencje i zadania nauczyciela wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej referaty wygłosili:
- Ewelina Kapyś – Partnerstwo rodziców i nauczycieli na rzecz wspierania rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym;
- Paweł Kozak – Współpraca podmiotów szkoły na rzecz wspierania integralnego rozwoju dziecka z niepełnosprawnością w edukacji wczesnoszkolnej;
- Olga Przymirska – Świat wirtualny jako przestrzeń doświadczeń dzieci w wieku wczesnoszkolnym;
- Agnieszka Rudzka – Uwarunkowania agresji uczniowskiej w edukacji wczesnoszkolnej na przykładzie badań w klasach I-III Szkoły Podstawowej nr 11 w Chełmie;
- Justyna Zając – Przygotowanie dzieci do pełnienia ról rodzinnych w ramach praktyk wychowawczych stosowanych w przedszkolu;
- Karolina Wnuk – Aktywność wolnoczasowa uczniów klas I – III a ich osiągnięcia szkolne;
- Joanna Ratomska – Wykorzystanie zabaw ruchowych w edukacji zdrowotnej dzieci w przedszkolu;
- Edyta Wawryniuk – Kontakt ze zwierzętami jako forma wspierania rozwoju dzieci
Opiekę merytoryczną nad organizacją i przebiegiem Konferencji pełniły: dr hab., prof. Tamara Turchyn i dr Beata Komorowska kierujące obu Katedrami, zaś nad organizacją Konferencji czuwały: dr Beata Komorowska, dr Halina Bejger i dr Bożena Pietryczuk.
- VI Międzynarodowej Konferencji Naukowo-Praktycznej dla Młodych Naukowców, która odbyła się 25 maja 2022 r. w trybie online. Wzięły w niej czynny udział studentki dwóch specjalności studiów I stopnia – pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej i resocjalizacji, które wygłosiły referaty:
- Kamila Gilewicz – Typy sieroctwa i ich skutki dla rozwoju dziecka;
- Oliwia Pieńkowska – Diagnozowanie potrzeb opiekuńczych dzieci i młodzieży;
- Aleksandra Uhruska – Ośrodki interwencji kryzysowej i ich zadania w zakresie rozwiązywania problemów rodzin dysfunkcyjnych;
- Dominika Skiba – Bajkoterapia – metoda pomocy dzieciom w sytuacjach trudnych i
Pedagogiczne Koło Naukowe odbyło szereg wizyt studyjnych przybliżających praktykę pedagogiczną różnych placówek oświatowych i opiekuńczo-wychowawczych.
W dniach 17 i 20 lutego 2022 r. odbyły się warsztaty w ramach seminarium naukowego „Poradnictwo społeczno-pedagogiczne jako forma pomocy rodzinom dysfunkcyjnym”, podczas których zostały zaprezentowane narzędzia Psychoterapii Pozytywnej możliwe do zastosowania w pracy socjalnej z rodziną. Svitlana Borysiuk– profesor nadzwyczajny Katedry Pedagogiki Społecznej i Pracy Socjalnej Państwowego Uniwersytetu Narodowego im. Mykoły Gogola (Ukraina) oraz Halina Bejger – adiunkt Katedry Pedagogiki Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Chełmie (Polska) wspólnie ze studentami studiów magisterskich – przyszłymi nauczycielami i wychowawcami – podzieliły się swoim doświadczeniem w stosowaniu narzędzi Psychoterapii Pozytywnej w pracy socjalnej z rodziną.
W trakcie dziesięcioletniej współpracy międzynarodowej wspomnianych wydziałów ukraińskich i polskich uczelni odbyło się wiele spotkań naukowych, powstały artykuły naukowe, monografie, zalecenia metodyczne, zrealizowano projekty badawcze. Ale teoria łączy się z praktyką, zwłaszcza w sferze społecznej, dlatego tym razem w części praktycznej seminarium prelegentami byli Svitlana Borysiuk jako trener programów edukacyjnych w Psychoterapii Pozytywnej oraz Halina Bejger jako certyfikowany konsultant w tej dziedzinie.
Uczestnicy warsztatów zdobyli wiedzę o technikach i metodach aktywnego słuchania w budowaniu konstruktywnej interakcji międzyludzkiej, materiał diagnostyczny dotyczący rozpoznawania przyczyn konfliktu i możliwości jego przezwyciężenia, sposoby samopomocy w trudnych sytuacjach życiowych itp. Niewątpliwie uczestnicy seminarium i warsztatów (Edyta Kowalczyk, Marta Tustanowska, Natalia Siwko, Dominika Skiba, Kinga Bartosik, Kamila Gilewicz, Oliwia Pieńkowska, Katarzyna Krzyżanowska, Anna Poznańska, Aneta Kołtuska i inni) zrozumieli, że zdobyta wiedza i umiejętności praktyczne mogą być wykorzystywane zarówno w przyszłych działaniach zawodowych, jak i we własnych sytuacjach życiowych.
Praktyczna część seminarium naukowego w murach Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Chełmie zakończyła się serdecznymi podziękowaniami ze strony studentów i prośbą o przekazanie szczerych gratulacji nauczycielom i studentom z Niżyna (na zdjęciu).
Seminarium naukowo – praktyczne w Państwowej Akademii Nauk Stosowanych w Chełmie
W dniu 15 grudnia 2022 r. członkowie Pedagogicznego Koła Naukowego wzięli udział w Seminarium Naukowo-Praktycznym Narzędzia diagnostyczne do badania relacji interpersonalnych w grupie zorganizowanym we współpracy Katedry Pedagogiki Społecznej i Pracy Socjalnej Uniwersytetu im. Mikołaja Gogola w Niżynie wraz z Chełmskim Towarzystwem Naukowym. W części warsztatowej udział wzięły studentki III roku studiów I stopnia o specjalności: Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza – Julia Sieczkowska, Weronika Kańska, Aleksandra Uhruska, Natalia Marciszewska, Ewelina Pszczoła, Oliwia Pieńkowska, Anna Góźdź, a poprowadziły ją doc. dr Swietłana Borysiuk i dr Halina Bejger. Po zakończeniu części praktycznej seminarium zaplanowano wspólnie szereg wydarzeń naukowych, które odbędą się w 2023 roku – w tym seminaria i konferencje studenckie pod patronatem Chełmskiego Towarzystwa Naukowego wspólnie z Ośrodkiem Badań Społeczno-Pedagogicznych przy Katedrze Pedagogiki Społecznej i Pracy Socjalnej UJM im. M. Gogola.
Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Chełmie
Niżyński Państwowy Uniwersytet im. M. Gogola –
Katedra Pedagogiki Społecznej i Pracy Socjalnej
Centrum Badań Socjo-Pedagogicznych
Chełmskie Towarzystwo Naukowe
Pedagogiczne Koło Naukowe – Katedra Pedagogiki PANS w Chełmie
Seminarium Naukowo-Praktyczne
Narzędzia diagnostyczne do badania relacji interpersonalnych w grupie
Chełm – Niżyn, 15.12.2022
Seminarium przyczyniło się do poszerzenia kompetencji badawczych i umiejętności posługiwania się technikami socjometrycznymi w diagnozowaniu relacji rówieśniczych dzieci i młodzieży w grupach wychowawczych.
Począwszy od 2023 r. pracę Pedagogicznego Koła Naukowego pod kierunkiem opiekuna dr Haliny Bejger koordynuje nowy Zarząd w składzie:
- Joanna Golczewska (studentka IV r. – przewodnicząca Koła,
- Edyta Jaruga – v-ce Przewodnicząca Koła,
- Klaudia Dobrzyńska – sekretarz,
- Dorota Emerla – skarbnik.
W styczniu 2023r. zostały opracowane przez studentów Koła pomoce do terapii logopedycznej dla potrzeb dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – podopiecznych Świetlicy Środowiskowej w Chełmie przy ul. Kopernika.
Prace nad kolejnymi zestawami pomocy prowadzą studenci I roku pedagogiki studiów I stopnia.
W lutym i marcu 2023 r. trwały prace nad przygotowaniem i dopracowaniem materiałów dla wychowanków opuszczających wszystkie formy pieczy zastępczej (rodziny zastępcze, rodzinne domy dziecka i instytucje typu socjalizacyjnego) w Chełmie, pomocne w ich procesie usamodzielnienia obejmujące następujące zagadnienia:
- Jak napisać CV?
- Jak napisać podanie o zatrudnienie?
- „Idę do pracy” – o sztuce poszukiwania pracy i prowadzeniu rozmowy z pracodawcą;
- „Tylko od Ciebie zależy, która drogą pójdziesz” – o wartościach i zasadach w życiu młodego człowieka;
- „Moje cztery kąty” (1) – poszukiwanie mieszkania po opuszczeniu pieczy zastępczej;
- „Moje cztery kąty” (2) – starania o swoje mieszkanie;
- ABC żywienia niemowląt;
- Pielęgnacja niemowlęcia;
- Jak zadbać o własne zdrowie – czyli o tym jak działa system ochrony zdrowia;
- Opieka nad dzieckiem do lat 3 w świetle ustawodawstwa;
- Zasady savoir vivre’u dla dorosłego człowieka.