Absolwent specjalności Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza posiada wiedzę z zakresu pedagogiki, psychologii i socjologii, niezbędną do rozumienia szerokiego kontekstu procesów opieki, wychowania i kształcenia oraz kierowania własnym rozwojem zawodowym. Zna specyfikę pracy opiekuńczo-wychowawczej, w tym przede wszystkim systemy wsparcia rodziny i opieki nad dzieckiem, ale także ich historyczne uwarunkowania i współczesne tendencje. Ponadto absolwent posiada umiejętności praktyczne w zakresie diagnozowania potrzeb dziecka i jego rodziny, jak również planowania i realizacji oddziaływań opiekuńczo-wychowawczych oraz komunikacji interpersonalnej. Potrafi projektować i realizować praktyczne działania w zakresie pomocy dziecku i jego rodzinie z uwzględnieniem znajomości metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej oraz możliwości jakie daje współpraca ze środowiskiem lokalnym. Absolwent jest świadomy potrzeby systematycznej pracy w zakresie aktualizacji swojej wiedzy i rozbudowywania metodycznego warsztatu pracy oraz projektowania własnej ścieżki rozwoju zawodowego.
Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza to studia nauczycielskie, przygotowują do pracy w charakterze pedagoga szkolnego, wychowawcy w placówkach oświatowych (np. świetlicy szkolnej, internatu), przy czym – zgodnie z obowiązującymi standardami kształcenia nauczycieli pełne kwalifikacje do pracy w szkole uzyskuje się po ukończeniu studiów II stopnia w jednolitej ścieżce kształcenia. Zgodnie z wymaganiami Standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela w programie studiów uwzględnione zostały przedmioty z zakresu przygotowania psychologiczno-pedagogicznego, podstaw dydaktyki i emisji głosu, merytorycznego i metodycznego przygotowania do realizacji zadań i zajęć prowadzonych przez nauczyciela.