Informacje ogólne
Nazwa jednostki organizującej kształcenie: Centrum Studiów Podyplomowych PANS w Chełmie
Nazwa studiów: Przygotowanie pedagogiczne
Poziom studiów: Studia podyplomowe
Forma studiów: Studia niestacjonarne
Liczba semestrów konieczna do uzyskania kwalifikacji odpowiadających poziomowi studiów: 3 semestry
Liczba godzin: 390 h zajęć i 150 h praktyk
Studia podyplomowe przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego i dydaktycznego do nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć lub też do nauczania teoretycznych przedmiotów zawodowych lub praktycznej nauki zawodu obejmują w szczególności następujące grupy przedmiotów:
- Przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne – 180 h + 30 h praktyki zawodowe;
- Podstawy dydaktyki i emisja głosu – 60 h;
- Przygotowanie dydaktyczne do nauczania pierwszego przedmiotu lub prowadzenia pierwszych zajęć – 150 h + 120 h praktyki zawodowe.
Liczba punktów ECTS: 30
Cena: 1 300,00 zł za jeden semestr
Rekrutacja
- O przyjęcie na studia podyplomowe mogą ubiegać się osoby, które ukończyły studia wyższe na kierunku, którego program studiów określał efekty uczenia się obejmujące wiedzę i umiejętności odpowiadające wszystkim wymaganiom odpowiednio podstawy programowej przedmiotu nauczania lub podstawy programowej kształcenia w zawodzie lub treściom prowadzonych zajęć.
- Rekrutacja odbywa się bez egzaminów wstępnych
- Termin zgłoszeń: rekrutacja prowadzona jest systemem otwartym
- Warunkiem przyjęcia na studia podyplomowe jest złożenie kompletu obowiązujących dokumentów.
Cele kształcenia
- Przygotowanie uczestników studiów podyplomowych do pracy w placówkach oświatowych oraz wyposażenie w kompetencje z zakresu dydaktyki oraz szczegółowej metodyki działalności pedagogicznej w powiązaniu z kierunkiem studiów oraz praktyką pedagogiczną.
- Kształcenie umiejętności kluczowych w realizacji zadań (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) placówki oświatowej.
- Umożliwienie rozwijania wiedzy psychologicznej, pedagogicznej, dydaktycznej i metodycznej, niezbędnej w pracy nauczyciela.
- Kształtowanie kompetencji komunikacyjnych i językowych, interpersonalnych i społecznych, w zakresie zarządzania i kierowania grupą osób, diagnozowania potrzeb indywidualnych członków grupy oraz ewaluacji prowadzonych działań pedagogicznych.
- Rozwijanie postawy gotowości do samokształcenia i doskonalenia kompetencji zawodowych, w tym umiejętności komunikowania się ze specjalistami i praktykami, przy użyciu różnych kanałów i technik.
- Rozwijanie wrażliwości etycznej, postawy autorefleksji, empatii, aktywności prospołecznej i poczucia odpowiedzialności za wdrażany w codziennej praktyce etos pracy nauczyciela.
Charakterystyka studiów podyplomowych
Weryfikacja
- egzamin – ustny, opisowy, testowy;
- zaliczenie – ustne, opisowe, testowe;
- kolokwium;
- przygotowanie referatu, eseju;
- rozwiązywanie zadań problemowych;
- prezentacje multimedialne przygotowywane indywidualnie lub grupowo;
- wypowiedzi ustne, aktywność w dyskusji;
- analiza przypadków case study;
- opracowanie i realizacja projektów edukacyjnych;
- opracowanie narzędzi dydaktycznych, kart pracy, scenariuszy zajęć, opisów prowadzonych obserwacji;
- przygotowanie programów własnych;
- przygotowanie arkuszy diagnostycznych;
- egzamin dyplomowy / obrona pracy;
- inne formy weryfikacji zakładanych efektów.