Informacje ogólne
Nazwa jednostki organizującej kształcenie: Centrum Studiów Podyplomowych PANS w Chełmie
Nazwa studiów: Pedagogika korekcyjna
Poziom studiów: Studia podyplomowe
Forma studiów: Studia niestacjonarne
Liczba semestrów konieczna do uzyskania kwalifikacji odpowiadających poziomowi studiów: 3 semestry
Liczba godzin:
- dla osób, które posiadają kwalifikacje do nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć, a nie posiadają przygotowania w zakresie pedagogiki specjalnej oraz dla osób, które posiadają przygotowanie w zakresie pedagogiki specjalnej i chcą uzyskać przygotowanie w dodatkowym zakresie pedagogiki specjalnej
390 h (przygotowanie merytoryczne 240; przygotowanie dydaktyczno-metodyczne 150 h)
praktyki: 120 godzin
liczba punktów ECTS: 38
- dla osób, które posiadają kwalifikacje do nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć, a nie posiadają przygotowania w zakresie pedagogiki specjalnej
dodatkowo: 60 h – kształcenie kierunkowe
60 h – praktyki zawodowe
liczba punktów ECTS: 12
Łącznie dla grupy 2: 450 godz. + 180 godz. praktyki, ECTS 50.
Uwaga: Kształcenie kierunkowe dotyczy jedynie osób wchodzących w skład drugiej grupy.
Cena: dla osób z grupy 1 – 1.300,00 zł za semestr,
Cena: dla osób z 2 grupy: I sem. 2.000,00, II i III sem. po 1.300,00 zł.
Studia podyplomowe Pedagogika korekcyjna są opracowane w oparciu
o aktualne standardy kształcenia, a w szczególności o:
- USTAWĘ O SZKOLNICTWIE WYŻSZYM (Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. poz. 1668, z późn. zm.)),
- ROZPORZĄDZENIE MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO – STANDARD KSZTAŁCENIA NAUCZYCIELI (Rozporządzenie Ministra Nauki
i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. poz 1450)) - ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ – DOTYCZĄCEGO KWALIFIKACJI NAUCZYCIELI (Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej
z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. poz. 1575, z póżn. zm.).
Celem studiów jest wyposażenie uczestników w wiedzę do prowadzenia indywidualnych i grupowych zajęć korekcyjno-kompensacyjnych (terapeutycznych) z dziećmi i młodzieżą ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w szczególności z tymi, które przejawiają trudności w nauce szkolnej, zwłaszcza w zakresie czytania i pisania. W ramach realizowanych studiów szczególnie eksponowana jest wiedza stanowiąca podstawę:
- psychopedagogicznych podstaw terapii pedagogicznej;
- diagnozy i terapii pedagogicznej;
- konstruowania programów korekcyjno – kompensacyjnych;
- metodyki prowadzenia zajęć terapeutycznych korekcyjno – kompensacyjnych(specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu, ryzyko dysleksji, trudności w uczeniu się matematyki, zaburzenia percepcyjno – motoryczne, zaburzenia rozwoju emocjonalno – społecznego);
- trafnego doboru narzędzi diagnostycznych i ich zastosowania w procesie diagnostycznym;
- podejmowania czynności diagnostycznych do oceny funkcjonowania edukacyjnego, fizycznego, społecznego;
- wykorzystania różnorodnych metod w procesie terapii pedagogicznej
Absolwent może podjąć zatrudnienie w zawodzie nauczyciela-diagnosty, terapeuty w przedszkolach, szkołach, poradniach psychologiczno-pedagogicznych, świetlicach terapeutycznych i placówkach opiekuńczo-wychowawczych. Studia kończą się egzaminem dyplomowym.
Rekrutacja
- O przyjęcie na studia podyplomowe mogą ubiegać się osoby, które ukończyły studia wyższe, dodatkowo:
- Rekrutacja odbywa się bez egzaminów wstępnych
- Zasady rekrutacji: według kolejności zgłoszeń
- Termin zgłoszeń: rekrutacja prowadzona jest systemem otwartym
- Warunkiem przyjęcia na studia podyplomowe jest złożenie kompletu dokumentów:
Cele kształcenia
- nabycie przez uczestników pogłębionej wiedzy z zakresu pedagogiki korekcyjnej;
- rozszerzenie umiejętności pedagogicznych i kompetencji wychowawczych, umożliwiających planowanie i skuteczne realizowanie terapii pedagogicznej;
- rozszerzenie umiejętności pedagogicznych i kompetencji wychowawczych, umożliwiających planowanie i skuteczne realizowanie diagnozy pedagogicznej;
- rozszerzenie umiejętności i kompetencji umożliwiających efektywną pracę w różnego rodzaju zespołach, a także umożliwiających bardziej skuteczne komunikowanie się z otoczeniem, samodzielne uczenie się, planowanie rozwoju zawodowego i radzenie sobie na rynku pracy;
- pogłębienie wrażliwości etycznej, refleksyjności, poczucia odpowiedzialności oraz rozwój postaw prospołecznych;
- pogłębienie umiejętności samodzielnego i krytycznego myślenia;
- pogłębienie i rozszerzenie wiedzy i umiejętności zwiększającej mobilność słuchaczy na rynku pracy, postawy rozwojowej absolwentów, którzy oprócz wysokiego poziomu wiedzy pedagogicznej i przygotowania praktycznego, będą aktywnie zabiegać o systematyczne podnoszenie własnych kwalifikacji